wtorek, 17 kwietnia 2012

Nawyki żywieniowe poprawiające nastrój? Tak! To działa :)


Podczas gdy wiele osób wie, że jedzenie wpływa na ich zdrowie, nie zdają sobie oni jednak sprawy z tego, że wpływa ono również na sposób w jaki się myśli, czuje oraz zachowuje.
Jeżeli stosuje się niezdrową dietę, która jest pełna chociażby cukrów, jest się bardziej narażonym na zaniki pamięci, zły nastrój i przyspieszony wzrost wagi. Jeżeli natomiast stosuje się zdrową dietę bogatą w złożone węglowodany oraz proteiny polepsza się humor, zdolność do koncentracji oraz przyspiesza tempo utraty wagi.

Dlatego też ważne jest żeby zwrócić szczególną uwagę na dietę nie tylko ze względu na substancje odżywcze zawarte w jedzeniu ale także ze względu na to w jaki sposób wpływa na funkcjonowanie osoby oraz w jaki sposób się po nim czuje. Poniżej znajduje się pare przykładów tego w jaki sposób jedzenie i dieta może wpłynąć na nastrój.

1) Senne jedzenie
Mleko zawiera substancje, która mogą powodować senność. Niektóre węglowodany, takie jak makaron, zawierają egzorpiny, które również mogą przyczyniać się do powstania uczucia senności po ich spożyciu.
Ponadto jeżeli spożywa się dużo węglowodanów szybko przybiera się na wadze oraz odczuwa spadek energii.

2) Jedzenie na zwiększenie uwagi
Proteiny,takie jak ryby, drób lub jajka posiadają tyrozynę, która jest substancją zwiększającą produkcję dopaminy, norepinefryny oraz epinefryny. Są to substancje, które polepszają uwagę oraz zwiększają pokłady energii. Ponadto proteiny mogą wspomagać utratę wagi. 
Kofeina zawarta w kawie i herbacie może też wpływać na utrzymanie uwagi oraz zapobiegać zasypianiu.

3) Jedzenie poprawiające pamieć
Jedzenie lub picie czegoś słodkiego w momencie gdy chce się czegoś zapamiętać nie jest zbyt dobrym pomysłem, ponieważ cukier może zaburzać tworzenie w mózgu protein tworzących wspomnienia.
Inne produkty żywieniowe takie jak jagody, awokado, pomarańcze, szpinak, papryka, drożdże piwne, brokuły, żen-szeń, tłuste ryby spożywane jako część codziennej diety mogą poprawić pamięć oraz koncentrację. 
Ten efekt wywołany jest głównie przez witaminę C, która pomaga chronić naczynia krwionośne przed uszkodzeniami, oraz witaminie B oraz kwasom tłuszczowym, które pomagają ochraniać nerwy.

4) Jedzenie pogarszające nastrój
Dieta bogata w aspartan lub glutaminian sodu może przestymulowywać neurony w mózgu i powodować różne negatywne symptomy, w tym depresję.
Substancje te są często spotykane w jedzeniu zawierającym substytuty cukru takich jak napoje gazowane, chipsy oraz produkty dietetyczne

5) Uszczęsliwiające jedzenie
Są produkty żywieniowe, które podobno działają podobnie jak najlepsze antydepresanty. Zaliczają się do nich łosoś, śledź, orzechy laskowe, buraki cukrowe oraz melasa. Wszystkie są bogate w kwasy Omega-3 oraz urydynę.

Tłumaczenie: Aga

2 komentarze:

  1. Nawyki żywieniowe są czasem problemem.

    OdpowiedzUsuń
  2. New Diet Taps into Revolutionary Idea to Help Dieters Get Rid Of 15 Pounds in Only 21 Days!

    OdpowiedzUsuń